Snyftis

"Live today for your tomorrow!"

Digital fotografi

Kategori: Fotografering

Tjo-la-hopp!
(VARNING: Mycket text)
För någon vecka sedan kom jag ihåg att jag hade två stycken fotograferings böcker hemma, och jag har inte läst nästan något alls i dem! Och nu när jag nyss kom hem, dammade jag av dem och började läsa. Fastnade redan på första sidan! Vilken talang på att förklara alltså! I första boken "Digital fotografi" av Scott Kelby, förklaras allt på ett roligt och lättsamt sätt. Han förklarar redan från början att han inte tänker ha en massa svåra termer med bländare och slutare, och därav blir boken roligare att läsa!
Jag citerar; "Jag skulle inte hålla tal om stora och små bländare, hur exponeringen är lika med slutartiden plus bländare, eller annat sådant som du kan läsa i andra böcker om digitalfotografering. Jag skulle istället vända mig till dig och säga "montera på ditt zoomobjektiv, ställ bländaren på 2,8, fokusera på blomman och tryck på slutarknappen."" Detta är alltså vad han skulle säga om du som person som läser, skulle vara ute och fota med honom. För inte ställer man sig och börjar snacka om allt från himmel till jord när man har ett sådant enkelt svar? Guud vad jag ångrar att jag själv krånglade till det när vi gjorde en liten bok om hur man gjorde i vissa situationer! Attans :P
Jag är glad att jag dammade av böckerna, och för hoppningsvis kan jag använda allt i denna bok när jag fotar på skolan, eller uppgifter till skolan - eller bara hemma helt enkelt! Easy! Detta blir nog min bibel ska ni se ! x'D Har två böcker att läsa igenom. Del I och del II. Awsome säger jag bara!

För er alltså som vill lära er mer, och inte vill ha en krånglig bok; Läs Scott Kelby's foto böcker! Rekomenderar att ni får en trivsam läsning, även om ni redan tycker att ni kan allt. Jag är på sida 2, och redan har han skojjat en massa samtidigt som berättat viktigheter! ;) Awsome som jag just sa.

Bok ett ser ut så här;

Kommentarer

  • marre säger:

    Låter som en bra bok! :) Däremot hade det kanske varit bra med lite matte till mitt projektarbete som ska handla om foto och kopplas till natur (tänkte optik/fysik och mattesaker o sådär till foto).

    2012-01-07 | 17:24:44
    Bloggadress: http://marleen.blogg.se/

Kommentera inlägget här: